fbpx

הוראה מותאמת מעצימה: טיפים להעצמת ילדים

הוראה מותאמת מעצימה: טיפים להעצמת ילדים

החיים היומיומיים שלנו, מעידים על שינויים רבים ומאתגרים. בעולם שבו הדרישות של הסביבה מהילדים מתפרצות על פתח הבית – נמצאות אנו, נשים, מול אתגרים משמעותיים: להישאר אנחנו עצמנו, לשמור על עצמנו ולהתמודד עם תפקידי ההורות והחיים המקצועיים. והילדים נמצאים מול אתגרים משלהם. לעמוד ב"סטנדרטים", להראות "הצלחות". בעולם כזה, בו חייבים לשמור על יציבות וחיבור עם עצמנו, הוראה מותאמת הופכת למדריך מרכזי בדרכים שונות, מספקת לילדים כלים להתמודד ולצמוח. בפוסט הזה אני מראיינת את אסנת כהן ניסים "הקוסמת" כפי שמכנים אותה תלמידיה, מורה להוראה מותאמת מראשון לציון, שתפתח לכם את המחשבה על איך הילדים שלנו חושבים ואיך אפשר להעצים אותם כדי שיגיעו להצלחות. 

"ציונים זה לא הכל" אסנת ניסים – הקוסמת

אסנת, מורה להוראה מותאמת מראשון לציון, היא אמנית של התפקיד "מורה להוראה מותאמת".
כל יום, היא פוגשת ילדים בגילאי בית ספר יסודי, והיא יודעת בדיוק איך לשים עין על ההצלחות הקטנות ולהפוך אותם להצלחות גדולות. עם כלים מעולמות ההוראה ו-NLP, היא מצליחה לחזק את ביטחון העצמי של הילדים, ולהפוך רגעי עצב וקשיים לאתגרים משמעותיים שמובילים לצמיחה והצלחה. 

"אני מספרת לילדים שאני קוסמת והם – השוליה. הקסמים יעזרו לנו לתרגל ולהצליח – אבל השוליה חייב לעזור לקוסמת כדי שזה יצליח".  זה עובד.

סיפורו של ליאור

אחד מהתלמידים שנפגשו עם אסנת הוא ליאור, "ילד יפיוף", כפי שמכנה אותו אסנת, שבתחילת כיתה ה', הרגיש עצוב ובלתי מובן. "מבטו היה מושפל ועצוב ולא הבנתי למה", סיפרה אסנת.
לא היה ברור מה עובר עליו, עד שהגיעה ההזדמנות לשיחה עמו. במהלך משחק הכרות, הוא חשף את רגשותיו בצורה מרגשת: "אני רוצה שאני ארגיש שלא אומרים לי שאני אפס, שאני יכול".

מסתבר שזו היתה משאלת ליבו. הוא הרגיש שמי שאמור להדריך וללוות אותו "קיטלג" אותו וזו הפכה להיות כנבואה המגשימה עצמה ברגשותיו.

הוראה מותאמת יוצרת "טוויסט במחשבה"

בתגובה לדברים שאמר ליאור, אסנת הקוסמת בחרה לראות ולהראות לו את האור החיובי. במקום לרוץ אחרי הבעיות, היא בחרה לראות את האתגרים וההזדמנויות. באמצעות ה NLP והיכולות הייחודיות שלה, היא הפכה את הדברים ששמעה מליאור.

אני מאמינה, כחלק מהיסודות של ה NLP ש"האנרגיה זורמת להיכן שתשומת הלב נמצאת". ואם תשומת לב של ליאור מכוונת לזה שהוא מרגיש 0 – ככה גם יהיו התוצאות בשטח של הפעולות שלו. לכן כדי להפוך את הקערה על פיה אמרתי לו:

״אתה יודע ליאור, אפשר להסתכל על המספר 0 גם בדרך אחרת. המספר 0 הוא מספר עגול ושלם, מה שהופך אותו למושלם. חוץ מזה, הוא גם מספר מאוד חזק ותמיד מנצח בכפולות. אם תכפיל כל מספר ב0 התוצאה תמיד תהיה אפס! הופכים מחשבה"

בהוראה מותאמת הגישה היא לראות את ההצלחות הקטנות, המינוריות של הילד ולהעצים אותם. תראי לו את ההצלחה, גם אם היא קטנה. המטרה של כל הליווי הוא לתת לילד ביטחון, כשהוא יהיה עם ביטחון הדברים מסביב יסתדרו מאליהם.

"ליאור התהפך ב 180 מעלות – מציונים נמוכים, לסופר גבוהים. המכתב שקיבלתי ממנו בסיום התהליך היה כל כך מרגש, הוא אמר לי "אני מחזיר לך את אבקת הקסמים שלי, תעבירי את זה הלאה". והגיש לי שקית עם נצנצים. יחד עם מכתב מרגש", מספרת אסנת בהתרגשות.

טיפ להורים 

לצורך קידום הביטחון העצמי של הילדים, בשיתוף פעולה עם ההורים, אסנת מציעה את "זמן הקוטג'" – זמן איכות בו ניתן להתחבר ולשתף חוויות מהיום. זהו הזמן להעניק לילדים את הביטחון והאהבה שהם זקוקים אליהם.

"ארוחת ערב, זמן מצוין לשים טלפונים בצד, לדבר על מה שהיה היום. כאמא את יכולה להתחיל". אומרת אסנת למשל: "היום נפגשתי ב… עשיתי הרצאה.. איזה כיף היה לי.. וכדומה". מה לך היה מה אתה רוצה לשתף אותי?"

זמן לשאול שאלות, לשמוע ולשתף חוויות. הנה רשימה של כמה שאלות שאתם יכולים להשתמש בה בעצמכם:

לסיכום, בעזרת קצת דחיפה, הכרת הטוב וחיזוקים – הילדים לומדים להעריך ולזהות את ההצלחות הקטנות, ובזכותם מתגברים על אתגרים ומגשימים חלומות. במעגל של תמיכה והערכה, הם פותחים את דלתות ההצלחה להתפתחותם האישית. דלתות אלו מייצגות הזדמנויות חדשות, הגשמת יעדים, והתפתחות בכל תחום בו הילדים פועלים. כאשר הם משיגים הצלחות קטנות וגדולות בעזרת ההוראה המותאמת, הם מקבלים כלים וביטחון עצמי שיאפשרו להם לפתח ולצמוח גם בעתיד.

אסנת כהן ניסים היא מורה להוראה מותאמת והכנה לכיתה א' מקבלת ילדים עד כיתה ו' כולל, בראשון לציון. ליצירת קשר: 052-783-2122

Facebook Comments



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *