קהילות פייסבוק – העתיד או ההווה?

מאת: עינבל אבוטבול | מנהלת קהילת-סיירת מנק"ל


חשבת פעם איך יותר ויותר אנשים מושפעים באמצעות קהילת פייסבוק? הקהילות ברשת רק הולכות ומתפתחות. מדהים לראות איך קהילה, שהתחילה באדם אחד וגודלת למימדים מפלצתיים. רק בישראל נכון לאמצע שנת 2020 היו מעל 6000 קהילות פייסבוק, הקורונה תרמה לכך לא מעט. כשסגרו אותנו פרונטלית, התאחדנו וירטואלית. מנהלי קהילות בימינו בוראים מציאות אדירה באמצעות מכנה משותף גבוה בינם לבין המשתתפים בקהילה שלהם. אז איך גם את יכולה להשפיע באמצעות קהילה? ענבל אבוטבול, יזמית, מנהלת קהילת “סיירת מנכ”ל”, מומחית השפעה באמצעות קהילות, כאן כדי להסביר.

למה להתחיל?

קהילות פייסבוק נפתחות קודם כל מרצון של מנהלת הקהילה. מאיזשהו “למה?” אחד גדול. למה שהיא רוצה לפתור. יש שני צרכים מרכזיים שיעמדו בתחילתה של קהילה: 

  1. צורך שיווקי – קהילות שנפתחות מרצון לדבר עם הלקוחות. “קהילת מותג”, קהילה של בעלת עסק שרוצה עוד פלטפורמה שיווקית אדירה. בה היא יכולה ליצור דיאלוג אינטראקטיבי בינה לבין הקהל שלה על ידי פוסטים, שידורים חיים וכנסים ועד אירועים וכנסים פרונטליים. אני קוראת לזה “הספר שלא הספקנו לכתוב ” או תוכנית טלוויזיה או רדיו משלך! בשליטתך ובחינם! יש כיום קהילה כמעט לכל דבר ועניין.
  2. צורך אקטואלי – כמו שיירת המכוניות, קהילות שקמות מתוך צורך נקודתי שנולד. למשל: הקהילות שנפתחו בעקבות הרצח המזעזע של דיאנה רז ז”ל עבור נשים שסובלות מאלימות בבית. או קהילות הורים לילדים בקורונה בזמן הזגרים, שהתמודדו יחד עם מצב בלתי אפשרי ולא מוכר.


“קהילות השפעה” הן מונח שהכנסתי לתוך עולם הקהילות ,לפני כשנה וחצי. והקהילות הללו למעשה משפיעות על בני אדם ומעבירות אותך טרנספורמציה מסויימת. למשל מאנונימי למשפיען רשת. משכיר לעצמאי, מרווקות לזוגיות, אורח חיים בריא ועוד ועוד ועוד. קהילות השפעה הן עולם מרתק והן בעיקר מעבירות טרנספורמציה את מנהל הקהילה עצמו. איך?

  1. קהל – בתוך המילה קהילה, מופיעה המילה קהל. להבדיל מהפרופיל שלנו בפייסבוק, בו הסביבה החברתית היא הטרוגנית ומורכבת מכל העולמות החברתיים שלנו, בקהילה נמצאים אנשים עם מכנה משותף דומה שבאים אלינו כדי ללמוד מאיתנו. כלומר, הקהל שלנו שם. אבל זה לא מספיק כדי שתהיה קהילה, מה שמוביל אותנו לשלב הבא-
  2. community   – 

Communicatiob – יש לנו תקשורת עם הקהל הזה. מה שאין בשום פלטפורמה דיגיטלית או פיזית אחרת, אנחנו יכולים לדבר בזמן אמת עם הקהל. הוא איתנו וביניהם. מה שמייצר מעורבות בין הקהל בכל המימדים הללו, זה מה שמייצר תהודה סביב הקהילה, מנהל הקהילה והחברים בה.

אז איך נדע שאנחנו אחלה מנהלי קהילה?

נבדוק עצמנו סביב כמה פרמטרים:

1. חזון

יש לנו חזון ,יש לנו אג’נדה ברורה שאותה נרצה להנכיח להוביל ויש לנו רצון ובעיקר תשוקה אדירה להשפיע על בני אדם.

חזון הוא נקודה אליה אנו שואפים כל הזמן להגיע.היא כמו כוכב הצפון .כוכב מנצנץ שמסמן לנו את הכוון גם ברגעי משבר, גם אם התוצאות לא מיישרות קו עם המטרות. זה אגב, להבדיל מיעד ,שהוא יותר טקטי ופרקטי. חזון מגיע מחזה, מהלב.

מה החזון שלך?

2. גמישות מחשבתית 

 קהילה היא דבר דינמי שכל רגע משתנה בעקבות ההצטרפות של יותר ויותר חברים. ככל שהקהילה גדלה, אתם צריכים לענות על יותר צרכים של יותר אנשים מה שאומר שאתם צריכים להיות עם ראש גדול, שיודעים להסתגל ולזרום, אבל לא שוכחים לנווט את השיח לכיוונים חיוביים. כל הזמן אקטואלית יש דינמיקה.

יש מומנטום שכדאי ומומלץ להגיב לו.המציאות היומיומית מעולם לא היתה כל כך דינמית. והעולם רץ מהר.בעיקר הרשת החברתית

3. תשוקה אדירה להשפיע 

לרצות לגעת באנשים לסחוף, להוביל להנהיג ולגרום להם לרצות לחזור שוב ושוב למקום שאתם יצרתם… אחרי הכל, קהילה צריך לדעת לנהל. על מי תרצו להשפיע? והכי חשוב -למה ?

4. רצון להפיץ טוב 

 מנהל קהילה צריך לשאוף להפיץ טוב, לנטרל את הארס והרוע הקיימים באינטרנט, ולגרום לכל מאות ואפילו אלפי האנשים להיות תמיד מרוצים. אבל לא בכל מחיר.פייסבוק דורש מאיתנו להקפיד על כללים.ומטבע האדם,רבים ינסו לעקוף אותם.ואנחנו שם כדי לעצור את זה ,בטוב.לא תמיד זה מצליח. ולכן חשוב -להיות בסביבה של מנהלי קהילות כל הזמן,וללמוד אחד מהשני איך להתמודד ולצלוח את זה.

5. מהירות תגובה

יודעת להציב לעצמך מטרות? יודעת  מה את רוצה? ואיך להשיג את זה בדרך שלך? ואם לא תשיגי-האם יש בך מספיק ענווה כדי למצוא את הפתרונות עם אנשים אחרים? עם הקהילה שלך? קהילה תצמיח אותך גבוהות מאוד של הגשמה עצמית. גם אם תרים לך וגם אם היא תלחץ לך על נקודות הכאב הכי חזקות שלך. את תתמודדי-ואת תגדלי!! וזה יפתח לך דלתות להזדמנויות מטורפות.

6. יצירתיות ומוח קודח ברעיונות 

כשיש לך קהילה פעילה בכל רגע נתון מישהו יכול לשאול שאלה או להעלות טענה. זה המקום שלך להגיב באופן מהיר, יעיל וכמובן לבבי. זה המקום שלך לשפוך את כל החלומות כל הרעיונות כל ההתלבטויות. קהילה לא רוצה תוכן משולם. קהילה רוצה השראה,חידוש,רוצה מקום שיקשיבו לה בו. מקום שתוכל לשתף את ההצלחות שלה ,את הפנטזיות שלה. מקום שבו ימחאו לה כפיים או יגנו עליה. קהילת השפעה רוצה לדעת שאת הכתובת שלה, או שאת יודעת לאיזה איש מקצוע להפנות אותה במידת הצורך. קהילת השפעה תבנה איתך מערכת יחסים מבוססת אמון! היא תעריך אותך,תשמח איתך,תגדל איתך ,תעצים אותך ותסמוך עלייך!

את מה את אומרת- מתאימה לך קהילת השפעה משלך? 

עינבל אבוטבול’ מנהלת קהילת-סיירת מנק”ל. מעל 12 שנה מרצה, מלווה ומדריכה קהילות פרונטליות, בעלי עסקים, ארגונים,חברות וסטארטאפים בנושא קהילות השפעה מבוססות מוניטיזציה. מאמנת אישית ועסקית. יזמית,דיג’י ואמא ל3. בת 44 מיבנה

יש לכם שאלות? התגובות זה המקום המושלם ...

אולי יעניין אותך גם


כלי AI

AI ושיווק – מדריך שימושי

בשנים האחרונות, תחום הבינה המלאכותית (AI) התפתח וגרם לשינויים מהותיים בדרך שבה אנו מבצעים שיווק. השאלה שעולה היא האם AI […]

לקריאה >>

כלי AI

3 כלי AI שכל עצמאית חייבת להכיר!

כמה מהמותגים הגדולים ביותר כמו גוגל, IBM ו-Airbnb משתמשים בכלי שיווק בינה מלאכותית כדי להשיג יתרון תחרותי. אישית אני מאמינה […]

לקריאה >>

יזמות נשית

לשחרר את האומנות שבך: סיפור השראה של מרינה מנוקיאן

היא מאיירת, אמנית ויזואלית ויוזמת פרויקט Role Model Women, שאוהבת לתת השראה לאחרות דרך האומנות שלה, ויזמת שהצליחה להביא לידי […]

לקריאה >>
@כל הזכויות שמורות למיכל ונדר אסנין | MIKMIKGROUP | תקנון האתר

Pin It on Pinterest