עולם הדייטים ומשאבי אנוש (HR)

מאת: לי תום דותן (M.A), מרצה, יועצת זוגית, דייטולוגית הרשמית של אפליקציית ההכרויות okCupid בישראל.

מגייסים? תחשבו שזה כמו לצאת לדייט… עולם הדייטים ומשאבי אנוש (HR) אולי נראים כמו תחומים שונים לחלוטין, אבל בבדיקה מעמיקה יותר, למעשה יש לא מעט קווי דמיון בין השניים.

שניהם כוללים שלבים תהליכיים כמו בנייה ותחזוקה של מערכות יחסים. הם גם דורשים רמה מסוימת של טאקט ודיפלומטיה, כמו גם יכולת לקרוא אנשים ולהעריך התאמה ארוכת טווח (כשבשני המקרים יש מחיר לא נעים לבחירה לא נכונה של מישהו לא מתאים)

ממש כמו בחיפוש זוגיות, גם תהליכי הגיוס המודרנים עוברים מסע דרך כמה תחנות:

1. שלב המיון

כשזה מגיע לדייטים, המטרה היא למצוא בן זוג תואם שאפשר לבנות איתו מערכת יחסים מתמשכת. באופן דומה, ב-HR, המטרה היא למצוא את ההתאמה הטובה ביותר למשרה שנפתחת בחברה. בשני המקרים מדובר בתהליך מיון יסודי שדורש גם הבנה של מה הצד השני מחפש ובואו נהיה כנות, לפעמים לקרוא ערימה אינסופית של קורות חיים מרגיש כמו להחליק שמאלה וימינה באפליקצית הכרויות.

יש מגייסות שעובדות כמו רווקה בטינדר
שנפגשת עם הרבה “מועמדים” בתקווה למצוא את ה”אחד” חלקן גם מחזיקות באמונה שאפשר לקחת עובד לא מיומן ולהכשיר אותו לתפקיד ולקוות לנאמנות של העובד בהמשך רק כי הן היו הראשונות שנתנו לו הזדמנות (ולפעמים זה גם מצליח להן).

לעומתן, יש מגייסות (בעיקר בהייטק) שעובדות בצורה יותר בררנית. הן יחזרו בצורה אקטיבית רק אחרי המועמדים הכי מבוקשים ואם הן יגייסו מישהו, הן יוודאו שהוא יהיה ממש איכותי ומבוקש, יש עליו תחרות, מישהו ששווה את השכר הגבוה והתנאים הטובים. בקיצור הן לא ימהרו להכנס לקשר רציני עם כל אחד.

וכמובן לא סתם למעלה מ 50% מהמגויסים בחברות מבוקשות מגיעות דרך מבצעים של חבר מביא חבר. זה בול כמו רווקות שיעדיפו לצאת עם מישהו דרך המלצה של חברים. האמון הראשוני הזה שנובע מהמלצה של אדם עליו אנחנו סומכות מקל עלינו בשלבים הראשונים של הקשר ועוזר לנו להתקדם הלאה לשלב הבא.

2. שלב ההכרות

לא סתם הרבה אנשים אומרים שדייט זה סוג של ראיון עבודה; גם דייט וגם ראיון עבודה כוללים היכרות עם מישהו כדי לראות אם יש התאמה טובה ועניין הדדי. שניהם דורשים יצירת רושם ראשוני טוב ויכולת לתקשר ביעילות. שניהם יכולים להיות כרוכים ברמה מסוימת של עצבנות ובשניהם האדם שמתראיין או יוצא לדייט לרוב בוחר להציג את עצמו באור הטוב ביותר (והצד השני צריך לזהות מה אמיתי ומה קצת פחות). בנוסף, שניהם עשויים לכלול שאלות לגבי כישורים, תחומי עניין ומטרות ורק אם צלחנו את כל אלא בהצלחה נוכל להתחיל לחשוב על להתקדם לקשר רציני.

3. שלב המחויבות

הנה סוף סוף מצאתן את ה”אחד” שעפתם עליו בדייט/ראיון, האמנתן שיש התאמה ואתן רוצות כבר לסגור חוזה וללכת יד ביד על החוף בשקיעה. אבל לפני שננשום בהקלה על המציאה המעולה שלנו יש לי חדשות רעות: תופעת הגוסטינג (העלמות ללא הסבר) הגיעה גם למקומות העבודה!

מחקרים חדשים מגלים שהאתגרים בגיוס עובדים – לא נגמרים עם החתימה על החוזה. חלק מהעובדים פשוט נעלם ולא מגיע ליום הראשון של העבודה. כמעט שליש מהעובדים שהשלימו את כל תהליכי הגיוס – הן המקצועיים והן האישיותיים – ואף חתמו על חוזה חדש בחברה, לא מגיעים לעבוד במקום העבודה החדש. במפתיע המספרים האלו דומים מאד גם בעולמות הדייטים. למעלה משליש מהרווקים והרווקות חוו סיטואציות בהם פרטנרים רומנטים פשוט נעלמו בלי הסבר.

והנה עוד נתון מעניין: מערכות יחסים רומנטיות רבות ולא מעט עובדים חדשים שהתקבלו לעבודה והתחילו לעבוד נוטים לעזוב בשלושת החודשים הראשונים.
יש תאוריות שלמות שמדברות על זה שבמהלך פרק הזמן הזה ההתרגשות וההתאהבות הראשונית יכולים לפוג, ולחשוף הבדלים או בעיות שלא היו גלויים קודם לכן. זה גם זמן שבו שני הצדדים עדיין לומדים להכיר אחד את השניה ויכולים להבין שהקשר או העבודה אינם מתאימים להם. בנוסף, תחילת עבודה או מערכת יחסים חדשה יכולה להיות מאתגרת ומלחיצה, וייתכן שחלק מהאנשים לא יוכלו להתמודד עם תקופת ההסתגלות.

אם תצליחו להתגבר על המכשולים הראשוניים הללו בבניית הקשר ולהגיע למחויבות אמתית תצטרכו תכלס להמשיך ולהתמודד עם הזוגיות החדשה – התמודדות עם שיגרה, אולי שחיקה, בגידות (אולי גילתם שהעובד שלכם מתראיין מאחורי הגב למשרות נוספות). כאן התפקיד של HR בא לידי ביטוי באופן הכי חזק. לשמר את הקשר עם העובדים, לבנות תקשורת בינאישית טובה, לענות על הצרכים ועוד…

אז למרות שניהול משאבי אנוש וחיי הדייטים עשויים להיראות לא קשורים, למעשה יש להם הרבה במשותף. שניהם כוללים בנייה ותחזוקה של מערכות יחסים, ניהול תקשורת והבנת המורכבות של ההתנהגות האנושית.

על ידי הבנה ויישום של עקרונות פסיכולוגיים המדברים על תהליכי היקשרות, בניית אמון ותקשורת טובה, נוכל לשפר את הסיכויים שלנו לבנות מערכות יחסים מוצלחות ומספקות בתוך העבודה ומחוצה לה.

על המחברת:
לי תום דותן (M.A), מרצה, יועצת זוגית, דייטולוגית ומומחית הדייטים הרשמית של אפליקציית ההכרויות okCupid בישראל.

בעלת קליניקה פרטית מאז 2004 שמתמחה בעיקר בעבודה עם קריירסטים שמתקשים לשלב אהבה וקריירה.

❤️ מה זה דייטולוגית?

דייטלוגית חוקרת את המדע מאחורי תהליך התאהבות והיא בקיאה בכל בתהליכי ההכרויות בעידן המודרני. הטכנולוגיה שינתה את הדרך בה אנחנו מכירים בני זוג ובה אנחנו מתקשרים בזוגיות. מתפקידיה של דייטולוגית היא לתת לאנשים כלים לנווט במציאות החדשה.

יש לכם שאלות? התגובות זה המקום המושלם ...

אולי יעניין אותך גם


רעיונות לגיבוש

כיצד פעילויות יצירתיות מקדמות רווחה ויצירתיות בארגונים

בעולם המשתנה במהירות של היום, ישנה חשיבות גבוהה לפיתוח מיומנויות כמו יצירתיות וחדשנות. עובדים חייבים להיות מסוגלים לחשוב בצורה יצירתית, […]

לקריאה >>

חדש ומפתיע

ריסטרט למערכות יחסים: על יחסי עבודה והצלחת הארגון

לקשרים החברתיים והמקצועיים הנרקמים בסביבת  העבודה והצוותים השונים בעבודה, יש השפעה רבה על תפקוד העובדים ויכולתם לבצע את תפקידם בהצלחה […]

לקריאה >>

מתנות לעובדים

מתנות לעובדים עם טוויסט אישי

מתנה היא כלי להעביר מסר סמוי לעובדים. שאכפת לנו, שאנחנו רואים אותם, שאנחנו רוצים בטובתם.שביעות רצונם חשובה ומתן מתנה באירועים […]

לקריאה >>
@כל הזכויות שמורות למיכל ונדר אסנין | MIKMIKGROUP | תקנון האתר

Pin It on Pinterest